Markus 2.0 - Tävling Gymgrossisten!

Sådär ja, då har jag jobbat lite mer med att komma underfund med mina mål.

Nytt år, nya möjligheter. Jo, det brukar ju heta så men sen blir det inte mycket mer med det. Men jag tror faktiskt på det här året eftersom jag lyckats hitta motivationen och faktiskt tycker att det här med träning är riktigt roligt. Jag har försökt i flera år att komma igång på riktigt, men det har hela tiden dött ut i hopplösa försök, men nu jäklar!

Den här spillevinken kan faktiskt också lyfta skrot!

Gömmer musklerna lite på den här bilden så att ni inte ska bli rädda!

Bakgrund:

Jag har alltid varit smal och inte lyckats gå upp i vikt. Jag har inte kunnat gå ner något heller för den delen, men det har riktigt aldrig varit tanken. Eftersom min vikt i princip aldrig har förändrats har min relation till mat genom åren blivit lite konstig. Jag har inte brytt mig ett dugg om vad jag ätit eftersom jag känt att det inte spelat någon roll. Jag har ibland också helt hoppat över måltider med motiveringen att det är för jobbigt att tillaga något och jag kan ju ändå äta ikapp det nästa dag. Det kanske låter sjukt, men jag har absolut inte haft någon ätstörning. Jag älskar mat och har alltid gjort detta. Nu vill jag ta steget och försökta att förbättre min musik både genom att äta ordentligt och rätt, men också genom att lägga till träning. Jag har aldrig haft något problem med att delta i träning eller konditionsövningar, men jag har aldrig lagt mycket tid på det. Det ska jag göra nu.

Dålig hållning är tyvärr något jag också går omkring med. Är man lång och smal som jag så blir detta ofta ett problem. Detta har lett till att jag periodvis haft väldigt ont i ryggen och jag hoppas verkligen att träningen kan hjälpa mig att förbättra min hållning och få min kropp at må bättre.

 

För att 2013 verkligen ska bli ett bra träningsår för mig har jag lagt upp följande mål:


När jag började på gym för flera år sedan hade jag ingen aning om hur jag skulle bete mig. Jag satte mig vid en maskin och körde lite fram och tillbaka och hoppades väl någonstans på att detta skulle ge resultat. Nu i efterhand har jag väl insett att detta var helt meningslös träning som enbart tog upp tid. Jag kan långt ifrån allt, men nu vet jag i alla fal mycket mer om träning och börjar få ett hum om hur jag ska lägga upp den.

Mitt mål 2013 är därför att träna så ofta jag kan, men när jag väl tränar satsa på kvalitativ träning som ger resultat. Varje träningspass ska kännas meningsfullt och genomtänkt och förhoppningsvis göra mig ännu bättre och starkare.

Hur når jag målet?

  • Skaffa mig bredare kunskap om styrketräning och konditionsträning.
  • Lära mig mer om hur kroppen är uppbyggd och vilken träning som passar just mig.
  • Planera träningen så att den inte blir ett stressmoment eller uteblir.

 


Jag är en tävlingsperson rakt igenom och tävlar med mig själv dagligen i det mesta. Därför är det viktigt att träningen alltid känns som en utmaning för mig och att jag tycker att det är roligt. Känner jag inte att det är roligt att träna kommer det inte att ge mig någonting och jag kommer inte att satsa 100%. Jag kommer därför att hela tiden försöka komma på nya tävlingar mot mig själv. En tid att slå på löpbandet eller antal upprepningar av en övning att klara. Får jag sällskap på gymmet blir det ännu roligare!
 
Mitt mål 2013 är därför att alltid se det som något roligt att gå och träna.
 
Hur når jag målet?
  • Komma på utmaningar och tävlingar som jag tycker är roliga.
  • Ge mig själv belöningar (förstås inga onyttiga sådana) för bra genomförande.
  • Ta hjälp av andra om motivation och humör skulle svika.
 
Löpningen är troligtvis min starkaste sida vad det gäller träningen. Jag tycker det är roligt att springa och jag blir i princip aldrig trött. Det låter kanske lite konstigt, men jag slutar nästan aldrig att springa för att jag inte orkar mer utan endast för att jag t ex får känningar i ben eller knän och måste avbryta för att inte dra på mig skador. Jag har haft lite problem med "löparknä" tidigare och haft väldigt svårt att springa längre sträckor, men hoppas att det ska bli ändring på detta i år. Tidigare har jag varit tvungen att medvetet hålla ett lägre tempo för att inte mina knän ska ta stryk, men nu är det dags att öka tempot.

Mitt mål är därför att försöka springa milen på 50 minuter samt att delta i något tävlingslopp helt utan sikte på vinst och höga placeringar.

Hur når jag målet?

  • Lära mig mer om grundteknik i löpning.
  • Variera upplägget vid längre sträckor för att se skillnaden. Jämn/Ojämn hastighet.
  • Testa att löpa med någon som redan håller ett högre tempo. Orkar jag hänga med? Hur länge?

 


Kosten är nog det som är den största utmaningen för mig. Hur ska jag kunna ersätta alla mina fantastiska måltider med bättre alternativ som smakar minst lika gott? Jag är inte speciellt förtjust i pizza så där ligger inte direkt problemet. Jag har kommit en bra bit på vägen och jag känner knappt igen mitt kylskåp längre. Men jag har mycket kvar att jobba på.
 
Vad är egentligen kvarg?
Och varför är chips så onyttigt när det är så himla gott?
 
Mitt mål är inte att hela tiden vara perfekt, jag vet att jag kommer att synda. Mitt mål är helt enkelt att över lag äta mycket nyttigare och på rätt tider. Jag ska också bli bättre på att äta rätt i samband med träning.
 
Hur når jag målet?
  • Öppna mig för helt nya råvaror och recept.
  • Planera mina inköp så att jag alltid har bra mat hemma.
  • Förbereda tillagad mat som jag snabbt kan värma om jag skulle ha ont om tid.
  • Ha bra mellanmål till hands på jobbet om jag skulle bli sugen på något.
  • Gå upp när klockan ringer på morgonen så jag har god tid till frukost.
 



Jag kallar ju mitt lilla projekt för Markus 2.0 och fasen vad skoj det är! Känns riktigt bra att jag fått ett ordentligt fritidsintresse som faktiskt är bra för mig. Markus 2.0 kommer att fortsätta under obestämd tid. Det går liksom inte att sätta ett slutdatum på när jag ska uppnå mitt mål att må bättre. Det är bara att köra på!

 

Med det här inlägget är jag med och tävlar om produkter från Gymgrossisten. Skulle vara evigt tacksam om du därför skulle vilja lägga en röst på mig. Får jag 5 röster och inte kommer sist blir jag supernöjd!

Rösta på mitt bidrag!

 

 
Jag har testat några produkter som finns i deras sortiment, t ex proteinpastan. Letade ju över halva stan efter det, men nu vet jag ju att det finns att beställa. Gjorde ett smarrigt recept med räkor som smakade kanon efter ett träningspass.
 
Whey proteinpulver är också något för mig. Dels för återhämtning efter träning men också som belöning eftersom det är så fruktansvärt gott att jag helt enkelt måste gå och träna för att få dricka det oftare!
 
Nu är det bara att köra på!
 
.
 
#blogg100 - Blogg - Gym - Gymgrossisten - Markus 2.0 - Träning - Tävling
4
Anton Jönsson

Grattis! :)

Schwester

Grattis!

Frida

Grattis! Kör hårt :)

Sofia

Älskar också One Whey Bar!!